Moeder overleden zonder testament, zus weigert medewerking, hoe eis ik mijn kindsdeel op?

Mijn (alleenstaande) moeder is overleden zonder testament. Zus heeft zich al bij leven van moeder laten bijschrijven op haar bankrekening als mederekeninghouder. Nu moeder is overleden doet zus of haar neus bloedt. Ik weet niet of er nog geld over is, zus weigert inzage te geven. Hoe kan ik mijn kindsdeel opeisen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
2.2K

Antwoorden (1)

De erfgenamen die in dezelfde groep zitten (in dit geval u en uw zus)hebben allemaal recht op een even groot deel van de erfenis.
U hebt allebei de taak de nalatenschap te verdelen. Indien u er samen niet uitkomt zult u naar de kantonrecht moeten voor de verdeling.

Toegevoegd na 5 minuten:
Als uw zaak gaat over een erfenis van € 25.000 of minder, dan kunt een procedure starten bij de kantonrechter en is een advocaat is niet verplicht. U start de dagvaardingsprocedure door de andere partij op te roepen om voor de kantonrechter te verschijnen. U bent de eiser.
Neem contact op met een gerechtsdeurwaarder, hij kan de dagvaarding schrijven, aan de andere partij uitreiken (betekenen) en naar de kantonrechter sturen.
Als de andere partij geen inzage van de stukken geeft, geen medewerking verleent en u toch uw rechtmatige kindsdeel wil opeisen, ontkomt u niet aan deze procedure.

Toegevoegd na 13 minuten:
​Gaat het om een bedrag of waarde van meer dan 25.000 euro dan procedeert u bij de civiele rechter en is een advocaat verplicht.
Het is belangrijk dat u de andere partij de kans geeft alsnog haar plicht na te komen.
U kunt de andere partij pas dagvaarden als er niet naar behoren wordt gereageerd.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
paulus811
7 jaar geleden
Als je geen inzage krijgt in de bankrekening lijkt het me erg moeilijk om te bepalen of het bedrag boven of onder de 25k komt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@paulus, dat is juist.
Om gebruik te maken na overlijden van één van de gemachtigden van een en/of rekening is soms alleen een verklaring van erfrecht nodig om de
tenaamstelling van de rekening te wijzigen.
Tegenwoordig hebben veel banken ook nog hun eigen regels. Zonder medewerking van de andere partij kan men dus niet bepalen welke eindsaldo's in aanmerking komen.
Krijgt men als mede-erfgenaam geen antwoorden op alle vragen, dan kan men, om inzage in alle stukken te krijgen, een gerechtsdeurwaarder inschakelen. De bank moet opgeven welke bedragen de bank onder zich houdt. Daarna wordt het een kwestie van wel of geen advocaat. De gerechtsdeurwaarder moet lid zijn van de Koninklijke Beroepsorganisatie van Gerechtsdeurwaarder (KBvG) en benadert de partijen op een persoonlijke maar dringende manier.
Juridische stappen blijken vaak niet nodig te zijn status als openbaar ambtenaar heeft veel invloed.
Thecis
7 jaar geleden
@JoanDArc
Wederom weer een mooi antwoord. Fijn dat u de tijd neemt voor de juridische vraagstukken. +
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Thecis, dank u wel. Deze antwoorden kosten mij waarschijnlijk veel minder tijd dan uw antwoorden in de exacte vakken.
HeerVoldemort
7 jaar geleden
...wat een walgelijke mensen zijn er toch! Zodra het om geld gaat. Bah!